Bibik Oh Bibik Part 2 ... Nak bunuh diri.????

kita sambung lagi....baru selesai kisah ringkas 3 bibik...ramai lagi ni

Kali ni aku mencuba nasib, ambil dengan agen. Dulu , bukan macam sekarang, nak ambik bibik, kena pergi rumah agen, pilihlah antara ramai ramai bibik yang baru sampai dari Indonesia . Dah pilih, bayarlah ikut berapa agen minta ( mahal tau ), lepas tu dalam sebulan baru agen buatkan permit. Maknanya ramai pembantu rumah masa tu,masuk dengan Visa pelancung.

Inilah kisah bibik ke 4 ku......bibik dari Medan.

4. Bibik Medan


.....habis duit aku 5k .kerja 10bulan aje,..lupa dah aku nama agen, Puan Aminah kalau tak silap ....bibik ni tua, berasal dari medan...kira pertama kali aku ambik maid dari medan .Dah berumur orangnya , dalam 40++an . Tapi waktu dirumah bukan main bergaya penampilannya . Dalam hati aku tertanya juga, dia ni nak kerja ke nak cari cowok...Aku pun tak faham macamana aku boleh pilih dia sedangkan ramai lagi bibik lain kat rumah tu, dah memang jodoh dan takdir agaknya. Terima sajalah.


Lepas sessi berkenalan hehe, barulah ku tahu, bibik ni rupanya ditinggal suami, suaminya kahwin lain. Maka dia pun bawalah hatinya yang lara ke Malaysia, sudahnya "landed" kat rumah aku.  Banyak cakap orangnya, tak terlayan lah pendek kata. Sabar ajelah, duit dah bayar  nak buat macamana. Tak boleh senang senang nak tukar, agen tak kasi..huhh


Ya ampun kerja tak tahu, tapi berlagak semua tahu, serba pandai ...meluat gak aku kekadang, sibbaik aku ni penyabar gak orangnya.....yang aku paling tak suka, dia suka bersosial, bersembang jerit jerit ngan orang tepi rumah, belakang rumah ...eeee tensen kan . Pasal kerja tu aku tak kisah sangat sebab bagi aku manalah ada manusia sempurna, dan kalau dia sempurna takkan dia jadi pembantu rumah .Asalkan dia boleh jaga anak-anak aku dengan elok masa aku gi kerja cukuplah.
Dia ni kalau kat rumah suka sangat menyanyi , hehe lagu ELITE ." aaa aaa caramu dan caraku "....suara sumbang tak sedap langsung, tadah gaklah telinga ni.....

Sehingga 1 hari aku dapat tahu dia selalu bawa anak aku yang ke 2, masa tu umur dalam 8-9bulan ketapak pembinaan dewan bola tampar kat seksyen 4 tu ..patutlah barang rumah aku asyik hilang, asyik habis, rupanya dia menjamu mamat indon kat situ...siap kelek anak aku lagi tu......tapi aku taklah sampai hantar dia balik, cuma tegur secara berhemah....aku tak suka marah marah orang tapi kalau aku naik angin aku marah tak hengat.....

Satu hari mak aku datang , lepas tu masa kita orang nak keluar makan, mak aku panggillah bibik ni nak suruh kunci pintu , bibik masa tu tengah sembang nan maid sebelah...sekali terdengar bibik cakap ngan kawan dia tu ".haaah kejap ye, si sial semua nak keluar" amboi sedapnya bahasa.....mak aku pun marahlah, akupun marah juga...aku suruh dia kemas baju nak hantar balik agen ( berlagak akukan,sebab mak aku ada...hehe jadi kalau aku hantar maid aku balik, mak aku akan stay kejap jaga anak aku..takyahlerr aku cuti ).......
Tetibakan bibik ni histeria ...terus ambik pisau nak bunuh diri konon.....................aaahh panik aku kejap...mak ayah aku terus ambik anak-anak aku, bawa jauh jauh....aku duk sabarkan bibik....( weii ko nak mati janganlah mati dalamrumah aku , kat dapur aku ). 

Sambil meraung bibik tu cakap " aku ngakk mau pulang ke agen, biar aku mati disini " sambil acu acu pisau kat dada dia.....byk cantik nak mati dalam rumah aku...
Oklah...suami aku pujuk dia..takyahlah hantar ....selesailah episode malam tu....hancur lah hasrat kami nak gi makan malam....laparlah semua malam tu...chechhhh

Lepas 2 hari, aku dan suami aku pasang strategi....konon ajak bibik jalan-jalan .., sekali aku hantar dia kat pejabat agen ( masa ambik dulu kat rumah agen ) sehelai sepingganglah jawabnya...duit gaji dia semua aku serah kat agen. Agen tu kasi dia pelempang sebiji, tapi suami aku tahan agen tu dari melempang depan kami......aku salam ngan bibik, minta maaf bagai, aku terpaksa buat dia camtu....udah perangai ko buruk, camne aku nak simpan lagi....

Lepas beberapa hari suami aku hantar barang-barang bibik tu kat pejabat agen, tapi kata agen dah hantar rumah orang lain...untunglah agen tu, ambik duit aku RM5k, lepas 10bulan pembantu sama kasi kat orang lain dapat lagi RM5 K kan. Dan aku rasa gaji bibik tu pun dia sapu gaks . Menyesal pulak aku kasi duit tu kat agen, patutnya aku serah kat bibik aje. 


Bibik oh bibik.......apa jadi ngan ko sekrg ekk





Sementara takde bibik, terpaksalah ku hantar anak-anak ke nursery. Kelam kabut balik hidupku terutama bila aku on-call .

Tapi aku takpernah putus asa ( kalau aku putus asa terhentilah kisah cinderella ku ini disini )

....ku cari bibik lain pulak

Kali ni bibik dari Batam

4 comments:

A m m i said...

hahahah kelakarlah entry akak...cepat le sambung part 3 pulak

Eida said...

waaaaaa........sadis betul episod nk bunuh diri tu......senyum sensorang baca jln cerita kak ida....heheheheh

U-jin said...

hehehe,,,,,bes gak citer bibik ni..

Unknown said...

menarik le citer ni...hehehe!