Bibik Oh Bibik Part 1 .. uikss 16 cinderella ku

Sebenarnya aku takde masalah dengan bibik, tapi sejak 2 menjak ni, ada bbrp kawan kawan aku duk cari bibik dan duk bercerita macam macam tentang bibik, pengalaman memasinglah....
Yelah bukan mudah nak cari pembantu rumah sekarang. Indonesia asyik dengan pembekuan , orang tempatan lagilah susah nak dapat.
Menggunakan khidmat agen , bukannya murah ...
Teringat pulak zaman kecik kecik, mudahnya nak dapat pembantu rumah, gajipun murah aje. Tak banyak cekadak dan kerenah pulak tu...bestnya hidup zaman tu..hehe

Aku pun duk kira congak gaklah berapa khidmat bibik yang telah aku guna selama hampir 20tahun aku kahwin....eh 3 tahun pertama takde bibik pun....17 tahun ler .

Kira punya kira....eee ramai juga ye, tak cukup jari 2 belah tangan, kena tambah jari kaki juga haha
Ada 16 orang tu.
Maka hari ni aku terpanggil nak cerita suka duka aku selama 17tahun dengan 16 orang pembantu rumah, ada yang kerja sehingga 5tahun, ada juga yang kerja hanya beberapa hari. Ada yang menamatkan kontrak secara baik, ada juga yang melarikan diri. Sadiss sungguh.


Kisah Cinderella ku bermula......




1. Aishah 
-Dia kerja dengan aku pada tahun 1994 atas rekomen maid kepada saudara suami aku...Dia ni aku ambik dari rumah PM,merasa gaklah aku masuk dalam pagar rumah PM, masa tu Tun Mahathirlah , sedara Aishah ni kerja kat situ menurut penceritaannya.
Wahh seronok giler first time dapat maid, dahlah aku sibuk masa tu....Maklumlahkan, masa tu aku baru Houseman kat PPUM , oncall kerap , manalah sempat nak kemas rumah bagai...mestilah seronokkan bila balik kerja rumah bersih, bersinar sinar , sampaikan habis rumput rumput belakang rumah dia cabut ...lecah jadinya bila hujan...
Masa ni anak aku cuma 1 , kerja pun tak banyak....takdelah masalah apapun dengan Aishah ni..
Tapi jeng jeng jengg....bila aku suruh dia call sedara dia , dia kata tak perlu.......kejap aje Aishah ni kerja ngan aku, dalam sebulan , lepas tu dia minta berhenti, nakkerja kilang katanya.....
Oklah, akupun hantar lah dia balik kat depanpagar rumah PM .....esok lusa aku dapat bil talipon.....aduhaiii banyaknya call ke Ladang Gedeh.......Aishah ooh Aishah.......

Lepas tu aku tak guna maid untuk beberapa lama,lagipun anak aku hantar balik kampung sebab aku kena posting kat Hospital Tanjung Karang, suami aku kerja kat KL...jauh tu ulang alik.


2. Maimoon

-Aku cari maid lagi , lagipun aku mengandung anak ke 2, mestilah nak maid jaga 2 anak aku
... aku ambik dari kayu ara damansara .Masa tu dalam tahun 1995 , nak cari maid agak mudah, gi aje kat Kayu Ara tu, adalah bersepahh....aku pun ambiklah Maimoon ni , masa tu dia baru berhenti kerja sebab majikan dia pindah ke Kedah. Majikan dia dulu Pramugari dan pramugara katanya, anak 2....so bila ke2nya fly fly..Maimoonlah jaga anak-anak . 
Oklahkerja dia ni, bagus , rajin , tak byk cakap tapi asyik nak cuti aje . Mula-mula sebulan sekali, lepas tu 2 minggu sekali, lepas tu tiap tiap minggu, lepas tu sukahati mak nenek dia, weekday pun nak cuti ....bayangkan aku balik oncall malam dia leh minta cuti....marahlah aku, udahlah penat kat hospital ..... tapi aku hantar gak dia balik cuti, lepas tu suami akulah pulak cuti jaga anak.....sekali bila aku gi ambik dia semula, dia takmo datang dah sebab aku marah dia sebelum tu.....lantaklah .........adalah dalam setahun dia kerja ....... aku pun cari orang lain......sementara tu anak aku hantar Nursery.....letih oo terutama bila oncall.....tahu ajelah kerja kat Accident and Emergency Unit Hospital Klang tu......cam nak putus nyawa .
Usahakan jugalah cari maid baru...


3. Kak Minah


... haha kali ni aku dapat orang tempatan ....orang kelantan . manatah mak aku dapat....tapi kak minah ni ada anak sorang. Umur kak Minah tua setahun dua aje dari aku, anak dia pun sebaya anak sulung aku masa tu, dalam 4 tahun kalau tak silap, tapi anak dia perempuan...Mira namanya  kalau tak silap aku...punyalah nakal, tapi nak marah tak kena pulak...sabar ajelah .
Kak Minah ni tak lama ngan aku, dalam 2 minggu aje....agak mental orangnya....sebenarnya dia ni lari dari suami..suami dia penagih dadah katanya dan selalu pukul dia.....lepas aku dapat cerita ni, aku makin tawar hati...dahlah dia komplen lantai rumah aku batu, kaki dia jadi sejuk, lepas tu dia taksuka duduk bilik bawah,nak duduk bilik atas ( aduhai, manalah ada lagi bilik kat atas )...sudahnya, aku belikan dia anak beranak tiket bas ke KB dan bayar gaji dia, suruh dia balik....

 


Bermula lagi episode kelam kabut aku...


-bersambung ke posting seterusnya. 









0 comments: